UN TRIOMPHE / THE BIG HIT (Bande Originale du Film)

Plaza Mayor Company présente la bande originale de la comédie française Un triomphe. L’album contient la musique composée par Fred Avril et la chanson de Nina Simone, I Wish I Knew How It would feel to be Free.

Un triomphe est réalisé par Emmanuel Courcol avec Kad Merad, David Ayala, Lamine Cissokho, Pierre Lottin, Wabinlé Nabié, Sofian Khammes, Alexandre Medvedev, Saïd Benchnafa, Marina Hands et Laurent Stocker.
Sélection officielle, festival de cannes 2020
Prix du public et meilleur acteur, festival d’angoulême 2020 Prix Comedy European Awards

I started the composition in Montmartre, Paris exactly at the beginning of the French lockdown, so i was watching people in prison, myself being locked in, which was so weird and inspiring. Emmanuel Courcol’s scenario is also very deep AND entertaining, which is so rare. But the first musical ideas came from the metal I saw inside the jailhouse. I imagined the noise that would make high bars resonating endlessly under the blows of the prisoners seeking evasion through music, tapping rhythms in the background etc, and that was the start. I opted for a prepared piano, a piano where many objects obstruct/change the resonance. I made it resonate even more, thanks to the GRM Tools (French contemporary art foundation) then dosed the use: more on large shots, less on intimate shots outside the jail. Later, because of Covid, the shooting of a series was postponed (and so was” Un Triomphe” theatrical release in France), so I had a few weeks free and decided to write and record a few additional variations of “Un Triomphe” themes to upgrade this record, and here it is.

FRED AVRIL

“Dans Un triomphe les lieux, les situations, les émotions alternent et s’opposent de façon très contrastée : dedans et dehors, enfermement et liberté, euphorie et déprime, gloire et anonymat, ombre et lumière… Je souhaitais que la BO traduise ces oppositions tranchées nées de la confrontation du monde carcéral au monde théâtral, explore leur frontière. Je voulais que l’univers sonore de la prison, les parcours fracassés des prisonniers, l’énergie en dent de scie et le caractère obsessionnel d’Etienne soient source d’inspiration. Surtout qu’aucun pathos musical ne vienne surligner notre émotion. Rien d’illustratif ni de facile, mais du nerveux, de l’étonnant, à l’instar du montage. Toutes ces intentions parfois confuses ont rencontré Fred, sa créativité, son originalité, sa finesse, son talent. C’était une belle rencontre.”

EMMANUEL COURCOL

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s